בית ספר גלים - יעדי ביהס
נווט למעלה
אתרים
שלום,
הודעות
0
הוסף
אין הודעות
משימות
0
הוסף
אין משימות
כתובת: רח' האגס 47 ש' שחמ
טלפון : 08-6323206
פקס : 08-6370138
שעות קבלה:
יעדי בית הספר תשע"ה:
 
1.      שיפור ההישגים הלימודיים תוך התמקדות ב: שפה, מתמטיקה, מדעים ואנגלית .
2.      העמקת החינוך לערכים וטיפוח תרבות יהודית – ישראלית- על ידי קיום שיעורי מורשת בכיתות ג-ה.
3.      קידום אורח חיים של מוגנות מיטבית בבית – הספר, מניעת אלימות ועיצוב אקלים חינוכי מיטבי.
4.      התאמת מערכת החינוך לצרכים משתנים – תוכנית התקשוב.
5.      פיתוח צוות רכישת ידע פדגוגי ודיסיפלינרי.
 
 "עברית שפה יפה..."
במהלך השנה יושם דגש על השפה העברית כחלק מיעדי משרד החינוך העיקריים.
כלל הכיתות  יתמקדו בלימודי השפה, בשיפור איכות הכתיבה, הקריאה, ההאזנה והדיבור .
בכל הכיתות כולן, יערכו שלל פעילויות כשגרה בתחום השפה העברית: כל בוקר יפתח בקריאת בוקר דמומה של כלל התלמידים, כאשר המחנכת מאזינה לקריאתם הקולית של מס' מילדי הכיתה, מתקנת, משפרת, מעשירה את אוצר המילים ועוד. בכיתות ב-ה התלמידים ינהלו טבלת מעקב של הספרים שהספיקו לקרוא ומבצעים משימות הקשורות בספרים שקראו תוך בניית "תיק קורא" אשר מתעד את תהליך הקריאה וההעמקה.
בנוסף, כחלק מהשגרה, יושם דגש בכל השכבות על בניית והעשרת אוצר המילים במסגרת יעד משרד החינוך "מילה ביום" שבו בכל יום נלמדת לפחות מילה חדשה אחת אשר מיושמת בכתיבה, בבניית משפחת מילים, בביטוי או פתגם עם המילה ועוד. המטרה היא שבסוף שנת הלימודים יגדל אוצר המילים של כל תלמיד לפחות ב- 200 מילים והתלמיד ישתמש במילים אלו ויהפכן לשמישות.
בכיתות יושם דגש על מתן טקסטים, קריאתם והבנתם תוך העלאת רמת הקושי בהדרגה ותרגול שבועי מתמיד. כמו כן, ייבנו מחוונים לקריאה קולית מיומנת, לסוגי הכתיבה השונים ולרמת הדיון בכיתה תוך שימוש באוצר מילים נרחב ככל האפשר ושימת דגש על שיח ממצה, מקצועי ואיכותי.
בכל השכבות נבנו תכניות לימוד חודשיות המארגנות את מערך שיעורי השפה בכל חודש על- פי ציר מארגן הכולל בתוכו חגים ומועדים, טקסטים לתרגול, כתיבה ותופעות לשוניות. בניית התכניות הייתה חלק עיקרי בהתפתחות המקצועית של המורים המלמדים שפה בכיתות דבר אשר ממקד  את הלמידה לכדי למידה ממוקדת, משמעותית ומאורגנת מראש.                                                                               
                                                                                                  רכזת שפה
תקשוב – התאמת נערכת החינוך למאה ה-21
"בכל דור ודור צריך ללמוד את דרכי השימוש בכלים המשפיעים על הדור" (הרב קוק)
החל משנת הלימודים תשע"א מפעיל משרד החינוך תכנית חדשנית להתאמת מערכת החינוך למאה ה-21. מטרתה של התכנית היא להוביל לקיומה של פדגוגיה חדשנית בבתי הספר תוך הטמעה של  טכנולוגיית המידע ICT.
פדגוגיה חדשנית היא שיטת הוראה ולמידה, שבה התכנים והידע הנלמדים רלוונטיים למציאות המשתנה. במקביל לידע, התלמידים רוכשים מיומנויות הרלוונטיות לתפקוד מיטבי במאה ה-21, ההוראה מותאמת לשונות התלמידים, שוברת מחיצות בין בית הספר לבין העולם החיצון, תוך שהיא עושה שימוש מרבי, אך מושכל, בטכנולוגיה כדי לקדם את תהליכי ההוראה הן ברמה הפדגוגית והן ברמת הניהול הפדגוגי.
לפי תפיסת העולם החינוכית של משרד החינוך, הטמעת התקשוב וטכנולוגיית המידע בהוראה ובלמידה  צריכה להיעשות מתוך גישה מאוזנת, במקומות שבהם יש לתקשוב ערך מוסף. שילוב נכון של טכנולוגיית המידע בסביבות ההוראה יכול לשפר את איכותה; יש בו בכדי להביא לשיפור מיומנויות המורים; להתאים את ההוראה לשונות התלמידים; לשפר את ההתנהלות ואת הניהול הבית-ספרי; לקבל משוב לגבי תלמידים בזמן אמת, שיאפשר לטפל בקשייהם בשלב מוקדם יותר; לשפר את הקשב ואת העניין של התלמידים; להביא לרצף למידה בכיתה ובבית ולשפר את התקשורת בין כל השותפים (מורים, תלמידים והורים).
בית ספר גלים מהווה חלק מהתוכנית הלאומית להתאמת מערכת החינוך למיומנויות המאה ה- 21. במהלך השנה מונתה מתוך צוות ביה"ס רכזת תקשוב והועברו השתלמות והדרכות בנושא למרבית המורים בביה"ס. בסיום התהליך קיבלו המורים מחשב נייד ובכל אחת מכיתות בית הספר, כולל חדרי הספח, הותקנו אינטרנט, מסך, מקרן, רמקולים ואמצעי החשכה המאפשרים למורה ללמד באופן מיטבי ולהצעיד את הלמידה אל המאה הבאה.
במהלך השנה תשע"א נבנה האתר הבית-ספרי דרכו מתעדכנים התלמידים וההורים בתכנים לימודיים , בהודעות ומסרים. בנוסף, לכל אחד מהתלמידים ניתנה סיסמא אישית, המאפשרת לו להיכנס אל סביבת הלימוד "אופק" מבית מט"ח שם הוא מעשיר את הידע באופן עצמאי או מקבל משימות לימודיות מובנות ע"פ הנחיית המורה.
                                                                       רכזת תקשוב

החינוך החברתי בשנה החולפת ...
" לא נושא הלמידה עושה למידה אחת חשובה מרעותה, אלא הרוח שבה נלמדה " (ג'ון הולט)
החינוך החברתי עמד השנה בסימן של נסיקה . מדי חודש בחודשו  נטלה את שרביט ההובלה אחת מכיתות בית הספר אשר הכינה טקס ופעילות שגרירית בהלימה לערך החודש מתוך ערכי מפתח הל"ב, הנלמדים בכיתות.  בדרך זו זכינו להפעלות מגוונות ומעניינות מאד, של ילדים המפעילים ילדים. כך למשל, בחודש חשון , חודש המעורבות החברתית, התחברנו אל "הגמל של טל". למדנו את סיפורה העצוב של ילדה ישראלית שנהרגה בפיגוע בחיפה, ויחד כל תלמידי בית הספר, צבענו לטל גמל.
ולא שכחנו את מחויבותנו להיות מעורבים גם לעירנו אילת ואספנו סל מצרכים גדול ומכובד, שנתרם לטובת תושבי העיר במטרה לשמחם בחג.
 
בחודש כסלו  למדנו על ערך השונות. תלמידי כתה ד'2 מצאו דרכים שונות ללמד אותנו את ספור החנוכה, והכל בהתאמה לשכבות הגיל השונות.
 
בטבת סייעו לנו תלמידי ג'2 לפתור קונפליקטים, כשהסתובבו בין הילדים המשחקים בהפסקה,  וסייעו לתלמידים שהתקשו לפתור בעיות ביניהם.
 
בחודש שבט גילינו מהי אחריות בעזרתם של שגרירי כתה ג'3 שהכינו עבורנו טקס מרהיב ואף לימדו אותנו כיצד ניתן לשמור על הסביבה ולחסוך במים.
 
בחודש אדר למדנו לתת מכל הלב במסגרת ערך הנתינה, ויחד עם ילדי ב3 הכרנו את עיגולי השמחה של דסי. ילדי כתה ג1 שמחו את כל תלמידי בית הספר כשהכינו ה....מ.....ו....ן אזני המן וחילקו לכל הכיתות.
 
בחודש ניסן, חודש האחדות והשונות, השתתפנו ב"שוק בקבוק" בו כל תלמיד יכול היה "לקנות" פריט על פי העדפתו ותחביבו, וכל זאת תמורת – בקבוק! שכמובן עבר מיד למיחזור.
 
באייר – "עשינו כבוד" לדגל המדינה,  יחד עם כיתה ג'1 שאפשרה לכל תלמידי בית הספר לצייר את הדגל מנקודת מבט אישית. ואם עסקנו בכבוד – תנו כבוד להורי בית ספר גלים, ש"עשו כבוד" לצוות החינוכי, וליום אחד התחלפו עם הצוות בתפקידים, להנאתם הרבה של התלמידים.
 
את הערך "עבודת צוות", האחרון לשנה זו, למדנו יחד עם כתה ה'1 שהכינה לנו פעילות מהנה לסיום השנה, ששילבה שיתוף פעולה בין תלמידי הכיתה. ובנוסף, תלמידי כתה   ה2,הפגינו עבודת צוות מדהימה ולימדו בכל הכיתות על גלעד שליט, במלאת 5 שנים לנפילתו בשבי.
 
מועצת התלמידים נפגשה מדי שבוע , ופעלה במשך כל השנה למען קהילת התלמידים בבית הספר. הופעלו הפסקות פעילות, שולבו מוסיקה ,משחקים, הרקדות מהנות  ועוד. מועצה זו הפעילה את "שוק קח-תן" לספרים ומשחקי קופסה בהפנינג שנת השפה.
 
ברצוננו  להודות לכל התלמידים הנפלאים, התורמים מזמנם, ופועלים למען עשייה חברתית, לטובת כל באי בית הספר.                                                                              
                                                                                             
                                                                                                    רכזת חינוך חברתי

יוזמות ותוכניות ייחודיות:
 
א.לראות את השונה -  להכיר את עצמנו.
בית הספר דוגל בעשייה פעילה ומאמין שלהתנסות כוח רב בהעצמת הילד ובתרומתו לבית הספר  תוך פיתוח כישורי מנהיגות. התוכנית לראות את השונה ולהכיר את עצמנו פועלת זו השנה השנייה . יוזמה ייחודית זו משלבת בין תלמידי  כיתות ה‘ לבין כיתה ב‘, כיתת החינוך המיוחד,
תלמידי כיתות ה' נשארים לאחר סיום יום הלימודים כחונכים לילדי כיתה ב'1. לכל תלמיד הותאם תלמיד מכיתת החינוך המיוחד. בהנחיית המחנכות חונכים תלמידי כיתה ה' את תלמידי כיתה ב‘ במטרה לפתח מיומנויות חברתיות אצל הילדים בעלי הצרכים המיוחדים . במפגשים באים לידי ביטוי הערכים אשר נלמדים בכיתה והם: קבלת השונה, שיתוף פעולה וסיוע הדדי תוך הפגנת רגישות כלפי התלמידים בעלי הצרכים המיוחדים.
 
ב.מוגנות
תוכנית המוגנות פועלת בזיקה לתקנון המחוזי וחוזר מנכ"ל ומשמשת בסיס ליצירת שפה אחידה של כללים ,נהלים וקידום אקלים מיטבי .
בית ספר מבטיח את שלומם ואת ביטחונם של תלמידים ומורים בפעילויות השונות בתוך בית הספר ומחוצה לו. התוכנית מדגישה  את זכותם של כל ילד ,ילדה ומבוגר לשמירה על גופם, על בריאותם הנפשית ועל רכושם.
תוכנית המוגנות הנבנית  בבית ספרינו מבוססת על התקנון המחוזי וחוזר המנכ“ל אשר מטרתו:" טיפוח תרבות ואקלים בית-ספרי מיטבי ומניעת אלימות במערכת החינוך ע"י יישום אסטרטגיה מערכתית, מתוכננת, עקבית וארוכת טווח המשלבת בין מהלכים להגברת תחושת השייכות והמעורבות בצד מהלכים להגברת רמת המוגנות של כל באי ביה"ס."
כבית ספר צומח, ראינו חשיבות גדולה בבניית תוכנית המוגנות כתנאי בסיסי ביצירת התרבות והאקלים הבית ספרי אשר מושפע ממרכיבים נוספים כגון: מתן מענה לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים, אסתטיקה של הסביבה הלימודית אשר מזמינה סקרנות, שמירה על אווירה של אקלים לימודי, שמירה על ערוצי תקשורת פתוחים בין באי בית הספר וקשר רציף עם גורמים אלו.
 
ג.  טיפוח מצוינות אישית והעצמה בקרב תלמידי בית הספר:
בבית הספר פועלות מסגרות שונות המעצימות את התלמידים ומאפשרות להם התפתחות אישית ייחודית בתחומים נבחרים:
מקהלת בית הספר בה פועלים תלמידים מכיתות ב‘ - ה‘  בהנחיית המורה למוסיקה, אינסה זילברמן. במסגרת הפעילות מקבלים ילדי המקהלה העשרה מוסיקלית,  ומייצגים את בית הספר באירועים בית ספריים.
כיתת אומן -  שילוב בין תחום המדעים לתחום האומנות. התלמידים הלומדים במסגרת כיתת האומן מועשרים בתחום המדעים ומשלבים את הנושאים הנלמדים באומנות ותורמים לעיצוב סביבות הלמידה.
להקת מחול בלהקה שותפים תלמידים מכיתות ב‘ - ה‘, הלהקה שותפה לכל הטקסים והאירועים  בבית הספר בהנחייתה של המורה יפעת מרציאנו .
 
ד. קיום "סדנת שדה להוראה מותאמת בתהליכי שפה כתובה"-
תוכנית בשיתוף עם מכללת לווינסקי בתחום הוראת הקריאה והכתיבה.
הסדנה מתקיימת בשנה ג' במסלול לחינוך מיוחד במכללת לוינסקי לחינוך באילת, בעקבות שני קורסי יסוד שנתיים:(1)תהליכי קריאה וכתיבה,(2) התערבות בתהליכי קריאה וכתיבה. במסגרת הסדנה מגיעים סטודנטים לבית הספר פעם בשבוע בימי שני בבוקר ועובדים עם תלמידים לביסוס הקריאה והכתיבה. הסדנה נמשכת לאורך השנה כולה והעבודה מתבצעת בפיקוח ובהנחיה צמודים של מדריכת הסדנה – ד"ר אירית נשיא.
מבנה העבודה משלב ידע תיאורטי והתנסות מעשית, על פי הרציונל הבסיסי של הכשרת מורים. ההתנסות כוללת :
            מהלך אינטנסיבי של הערכה תפקודית דינאמית  של התלמיד/ה.
            הצגת הממצאים בכתב ובעל פה למורה בכיתת האם.
            בניית תוכנית התערבות משולבת בהתייעצות עם המורה בכיתת האם.
            ביצוע תוכנית ההתערבות תוך תיעוד ורפלקציה.
            קבלת משוב וביצוע התאמות.
            שלב הערכה מחודשת.
 
סדנאות אלה נושאות ערך כפול: הכשרת מורים מומחים מחד גיסא, ותרומה לקהילה בגישה של מעורבות חברתית  מאידך גיסא. העבודה בסדנאות מציגה שני מעגלי עבודה ומחויבות:
הראשונה והמשמעותית ביותר היא כלפי התלמידים. קיום פעילות לשם מתן הזדמנות ללמידה ולזימון חוויות הצלחה בסביבה מותאמת לצרכי הלומד מבחינה דידקטית, מתודית ורגשית. מטרת הסדנה הינה  העלאת רמת תפקודו של התלמיד בקריאה ובכתיבה ובהשבחה של תהליכי החשיבה שלו. הדבר נעשה מתוך הבנה כי הצלחה תלויה בביסוס אגו לומד חזק ובטיפוח תחושת מסוגלות וערך עצמי בעקבות התמודדות מוצלחת עם תכנים לימודיים.
השנייה – שיתוף פעולה ועבודה משותפת של צוות בית הספר עם הסטודנטים והמדריכה בסדנה. בדרך זו אנו מטפחים קשרי שדה- מכללה. הסדנה פתוחה לכל מורה בצוות בית הספר, והיא נועדה למסד מפגשים לימודיים ולהפוך כל מורה וכל תלמיד לסוכן שינוי בכיתתו, בביתו ובסביבתו.